GENOM SUNDET.

26/3 Lördag



Det är bara någon dag sedan Kalmarsund blev isfritt. Nu är det bara vissa hamnar och vikar där det ligger is kvar.
Då är det också dags för ejdern att börja dra i stora skaror genom sundet. De har inga problem att flyga över några km is, de känner att det finns öppet vatten längre norr ut.
Däremot gillar de ju inte Ölandsbron. När de når fram till den så tar de höjd och vänder om och kan göra 2-3 försök innan någon i flocken tröttnar och sticker över.
För det mesta hänger resten med.



I dag kom de rätt nära tack vare NV vindarna. Visserligen gillar de inte motvind, men några sekundmeter gör inget och dess utom "trycks" de mot ölandsidan av sundet.



I dag gick de både högt och lågt.



Det svenska fraktfartyget LISTERLAND gick mot strömmen genom sundet på väg till Danska Nakskov.
I oktober var hon på tapeten då hon gick på grund i Södertälje kanal.
För fyra år sedan gick hon på grund i Kalmar sund, dock utan några större skador vid något av tillfällena.



Det var andra som passerade genom sundet också.



Sen var det några som verkligen ville ut också. här är några fiskare som tröttnat på att vänta och börjat såga upp den sista isen i StoraRörs hamn.

När jag var klar med ejdrarna så åkte jag hem och rensade i källare och garage och fick iväg ett helt bilsläp till återvinningen i Färjestaden.
Det var någon med städdille som sa att man rensar ur i själen när man städar och kastar saker. Det kan nog ligga lite i det.
Hem kommen efter en tur till Kalmar finner jag att solen fortfarande står högt och värmer så det får bli en långpromenad med hunden.



Då hittade jag och hunden den här gamla kvarnstenen. I de här markerna har det funnits folk sedan isen (den stora alltså) försvann. Kvarn stenar av den hör runda sorten har nog använts  de senaste 4-5000 åren. De användes faktiskt ända in på 18-1900 talet.
Den här kommer från åkern så den är nog bra gammal.



Det här är tråkigt. Jag är övertygad om att det går att undvika med lite planering.

Så småning om satt jag i trädgården med ett glas Bowmore rökandes en Cortez och njöt av den dalande solen. Jag lyssnade till starens sång från den gamla skorstenen på vedboden. en gröngöling hördes från en dunge ute bland hagarna, akompanjerad av sjungande rödvingetrastar.

Då råkade jag se på cigarillfodralet och där stod "RÖKNING DÖDAR"
Jag som satt och tänkte på LIVSKVALITET.


Föresten i morgon ska det visst bli svaga SV vindar :)


Frid

Foto och illustration | |
Upp