SYD(O)TUR

Söndag 23/1

Det började med den här rackaren.


Bilden är lånad från nätet.

Det är en Tofscaracara, och en sådan dök upp här på Öland för några dagar sedan.
Den håller till kring trafikdödade harar och rådjur längs vägarna.
Fågeln kommer ursprungligen från syd och mellanamerika.
Hur den har hamnat här är det ingen som vet i nu läget men en tofscaracana har setts till och från i Tyskland Danmark och Skåne under de senaste åren.
Nu har den alltså hamnat på Öland. Den kan ju inte räknas i krysslistorna efter som den inte är spontan, men medge att den är läcker att se på.
Så på lördagen fanns det tid och möjlighet att åka och titta på den.
Rapporter kom om att den setts i området runt Enenetri på södra ön.

När jag väl kom ner så möttes jag av bilar med skådare som åkte runt och letade, överallt.
Jag anslöt mog till dom i några timmar. Och fågeln var bara borta.
Jag fick några andra bilder i alla fall.



Långe Jan i vinterljus.



I Gräsgårdshamn låg bland annat en nästan 300hövdad bergandsflock.



Några gräsänder vilar sig norr om Gräsgårdshamn med Segerstads fyr i bakgrunden.



I Näsby satt en korp på "Smutsgamskvarnen" och spanade.



En havsörn dyker upp och korpen får lite att göra ett tag.



Så här såg det ut vid kapellruinen.
Kapellet förresten, St Johannes kapell, byggdes på 1200 talet av köpmän som gjorde stora affärer på platsen under strömmingsfikeriets glansperiod.
Övervåningen användes som kassaskåp och lager och nere hade man mässor.
Efter reformationen på 1500talet förföll kapellet och ändrade bottenförhållanden gjorde att fiskebyn dog ut.
När fyren Långe Jan byggdes 1785 ca så användes stenarna från kapellet och fyren fick sitt namn där av.



Så här tror man att det kan ha sett ut.



I Grönhögens hamn låg Sveriges äldsta fraktfartyg. Hon är byggd 1879 och är fortfarande i trafik.
Akter om henne ligger den ryska segelbåt som smugglat cigaretter under minst ett år men avslöjades i höstas och har nu legat där sedan dess under tiden som "besättningen" sitter i fängelse.

Nåväl tiden går och solen sjunker och jag beger mig hemåt. Någon Caracara synd inte till något mer den dagen.
halvvägs hem går bilen sönder så det blir bärgning till verkstad.

När jag sitter och skriver det här kommer en rapport om att caracaran ses vid bastun i Gräsgård.
Nu har jag ingen bil.
Skit i den.




Foto och illustration | |
Upp