MER BELLMANS GRAV

Efter förra inläggets många frågor kring Bellmans grav kunde jag int få någon ro. Det är väl fan om vi inte kan ha koll på var våran största kompositör och låtskrivare ligger begravd. Är han verkligen bortslarvad.


Viktor Lagerström (1864-1948), Bellmans Grav 50x60 olja

så jag satte mig ett tag och sökte på nätet, och sökte i mina Bellmanböcker.
I 90% av uppgifterna jag hittade stod det att han var begravd på Klara kyrkogård 1795.
Han dog av lungsot 55 år gammal utfattig.

Men så hittade jag till slut en sida på nätet där det stod att Bellman begravdes  i en fattiggrav (massgrav)? norr om kyrkogården.
1840 gjorde man stora förändringar på både kyrkan och på kyrkogården. Man grävde då upp fattiggraven och flyttade (hans kvarlevor, står det) till Norra Begravningsplatsen i Solna. Det var nog inte bara hans kvarlevor i så fall utom det var nog alla som låg där som rafsades ihop och kördes dit. Någon sten över Bellman verkar inte ha rests där. Kanske man faktiskt inte visste att bellman låg i den där fattigraven förrän det var för sent.

Hans fru Lovisa och en av deras söner som drunknade under en simtur vid Djurgården, ligger begravda under en sten från 1834 på Norra Begravningsplatsen.

1851 reste Svenska Akademin en minnessten över Bellman. det är den som nu finns på Klara.



Lindarna som kantar minnesstenen borde således vara planterade 1851 och var då säkerligen inte helt små.

Sedan hittar jag det här

Den skriften skulle ju vara kul att titta i.
Men tydligen så kallar man stenen för grav redan 1899.

På en anna websida, tror det var Bellmansällskapets, hittar jag följande text:
"Att Bellman är gravsatt på denna kyrkogård (Klara) är bekräftat. Däremot känner man numera efter omgrävningar på 1800 talet inte till den exakta platsen"

Var han inte flyttad till Norra begravningsplatsen?

Säkert finns det de som vet precis hur det är men varför är uppgifterna så osäkra och olika utåt, mot allmänheten?

Nåväl på Balanssports (av alla ställen) diskussionforum så hittar jag till slut något som verkar trovärdigt. jag vet egentligen inte varför jag tycker det, men där står:

Bellmans grav eller minnessten på Klara kyrkogård och Bellmans kranium

Hej, Häromdagen ändrade jag bildtexten under bilden av Bellmansstenen på Klara kyrkogård från "Bellmans gravsten" till "Bellmans minnessten". För tydlighets skull vill jag bara redovisa min källa för denna åtgärd. Följande stod att läsa i Martin Stugarts frågespalt i DN den 25 okt 2005:

"Fråga: Det sägs att Bellman begravdes på Klara kyrkogård i Stockholm år 1795, men att graven flyttades under 1800-talet. Vet man exakt var skalden i dag finns begravd? Inga-Britt Lundborg

Svar: Tyvärr inte. Bellman var totalt utblottad när han dog, hans stoft myllades ner i en fattiggrav norr om Klara kyrka.

På 1840-talet genomfördes en större reglering av kyrkogården. Många lik grävdes upp och fördes till Norra kyrkogården, vart vet jag inte.

Enligt sägnen ska emellertid författaren Johan Gabriel Carlén ha räddat Bellmans huvudskalle! Han hade den på sitt skrivbord medan han ordnade och utgav skaldens samlade skrifter. År 1851 lät Svenska akademien resa en minnessten över Bellman på Klara kyrkogård. Men under denna sten vilar han alltså inte.

Martin Stugart"

(Länk till artikeln på DN.se)

Man kan kanske som kuriosa tillägga, att myten om upphittad dödskalle även återfinns om Wolfgang Amadeus Mozart, men där skulle kraniet ha köpts av ett museum och finnas på detta museum i Salzburg. Vilket ju gör att man utfärdar "vandringsmyts-varning" även i fallet med Bellman... Kapten Kaos 6 juli 2006 kl.18.35 (CEST)

Slut citat.

Jaha blev vi klokare på det här?
Nej Bellman är bortslarvad och det är för pinsamt för ev ansvariga att skylta med det så man låter folket tro att han är begravd under minnestenen om de nu vill det.
Detta är en stor miss i svensk historieskrivning.



Vi var på krogen Movitz på Tyska Brinken i Gamla stan och käkade för någon dag sedan. Då visste jag faktiskt inte att Bellman faktiskt hängde där i bland redan på sin tid. Det satt väll inte i väggarna (vi var i markplan) men stället var helt ok ändå. Kyrkan heter Tyska kyrkan.


Snälla snälla, om nu någon vet något mer om det här med graven så kan ni väll skriva en kommentar här, så alla som vill kan ta del av det och vara med att diskutera.
Det vore väll himla kul?







Foto och illustration | |
#1 - - Max Lind:

Hej!
Intressant inlägg! Jag är reporter på Lokaltidningen Mitt i Solna, och fick höra en intressant historia som knyter an till det du skriver om. Du kan ju ringa mig, 08 550 550 92 el. 0706 02 54 60, eller så kan du mejla ditt nummer så ringer jag upp dej.
Mvh,
Max Lind

Upp