Påsktur

Jag hoppas att alla haft en bra påsk. Vädret har man ju inte kunnat klaga på, och möjligheten att vistas ute har ju varit påtaglig.
Vi har hållt oss på ön hela påsken och det har gått mycket bra.

På långfredagen var jag uppe med tuppen och for till Beijershamn, och knallade ut på piren.



Rött kryss = min plats
Röd ring = Svansholmen



Mitt i bilden syns ett litet mörkt streck. Det är vresrosbuskaget jag brukar stå vid, längst ut.



Framför sig har man då den sista lilla pirbiten. Skarvarna som häckar på Svansholmen far i skytteltrafik med bomaterial eller på väg ut till sina fiskevatten.

Den här morgonen var det så gott som vindstilla. Ljudet utifrån sundet hördes tydligt, och där ute låg mängder med ejder och alfågel och spelade för fullt. De var akompanjerade av skarvarnas kackel från ön. Bruset från Kalmar och bron kunde man tyvärr inte undvika heller.



All växtlighet på ön är i det närmate dödat av skarvarnas starka spillning, Och efter den här vintern känns det som träd och grenar har brutits ned ytterligare så den känns inte så hög längre. Häckmöjligheterna i träd verkar ha minskat men de bygger små högar på marken där de lägger sina ägg.
Med tanke på alla ton sjögräs och tång som de släpat dit under åren samt all spillning så borde den här ön så småningom när skarvarna flyttat, bli en av den grönaste och frodigaste ön i kalmarsund. 



Storskarv



En flock med 14 sjöorrehanar låg och krumbuktade sig för en enda hona.
Vad jag minns har jag aldrig kunnat studera sjöorrar så här förut. När man ser dom på sträck så ger de intryck av att vara rätt lugna och trygga av sig. Men nu insåg jag att de var rätt stirriga och nervösa typer, hela tiden plockande och tvättande, samt jagande efter den enda honan.
Hon ligger bakom den andra fågeln från vänster.
Jag blir alltid lika glad när jag ser sjöorrar.



Gravand



Kanadagås



Så här kan det gå.
Den här rackarskarven han gömma sig i en buske innan jag han trycka av.



Lite längre in mot land ligger maderna tidvis fulla med fågel.



Här är delar av en utspridd 200flock med ljungpipare. I övrigt fanns här brushanar, skärfläckor, större strandpipare, rödbenor och kärrsnäppor m.m.

När jag kom hem igen framåt 11-12 tiden hade värmen antagit sommartemeratur uppe på land.



Våran äppelträdsäng hade pyntat sig i påskgult helt av sig självt.

Fler påskbilder kommer snart.





Nu har man lagat vasstaket på den gamla ladan i Glömminge. Det knäcktes ju av snömassorna i vintras.
Bra jobbat!




Frid







Foto och illustration | |
Upp