LITE SMÅKRYP


Det finns nästan alltid småkryp att titta på om den andan faller på. Några som är väldigt säkra på sen hösten och framåt vintern är VINTERMYGGOR Trichocera sp
Det finns tydligen runt 18 arter olika vintermyggor i Sverige. Jag tror man artbestämmer dom på vingribborna. I den djungeln har jag inte gett mig in på, än. Det verkar ju ändå rätt överskådligt med bara 18 arter.
Säkert finns det massa nytt att upptäcka om man ger sig tid.



I oktober börjar hanarna dansa i täta svärmar för att locka till sig honor.
Man kan ju se danserna mitt i smällkalla vintern också. Det är säkert artberoende när de dansar.



De vilar faktiskt i bland också eller om det börjar blåsa på "dansplatsen" så sätter de sig snabbt för att inte driva i väg.

Här om dagen hittade vi en fin fjäril i trädgården. Den var lite seg så den var fotovänlig.



Jag tycker hårtoffsarna på ryggen är märkliga.
Det visade sig att det är ett TANDFLY
Phlogophora meticulossa
Det är allmänt i skåne men i övriga landet sällsynt.
Den dagen var det bara tre ex som raporterades i landet på Artportalen.
Ett i skåne, ett i Halland och det här.


Sittandes i en buske är det här ett visset löv

Här är länken tiill Artportalen Småkryp.
http://www.artportalen.se/bugs/default.asp

Där kan man bland annat leta upp och se vad som har setts i ens hemtrakter den närmsta tiden.
Kanske nått man kan "dra" på. Det finns de som kan köra många mil för att se en insekt de aldrig har sett.

Som jag säger, GRÄV DÄR DU STÅR, eller titta i alla fall ner i bland så finns det alltid nått.
Men glömm inte att titta uppåt i bland. Det gjorde jag i dag och där hängde en havsörn och dinglade över trädtopparna.
Tack så mycket :)
Kameran var tyvärr för långt borta.




Foto och illustration | |
Upp