NU SMÄLTER DET

Söndag 21/3 2010


Den här kaxen mötte vi i Gårdbyhamn igår. han var egentligen väldigt snäll för att vara knölsvan. Han var nog lite hungrig bara.
Är det nånn mer än mig som kan se att Janne Långben är med i bilden?

Nu har det släppt kan man säga. jag tog en tur för att pröva lite utrustning och reka lite bra foto ställen innför våren. det är väll egentligen mest rådjur och hare man har mest chans på med kameran men man vet ju som tur är aldrig vad som kan dyka upp eller hur hararna och rådjuren behagar visa upp sig, så det är alltid roligt att sitta gömd på ett strategiskt ställe.
Kolatrasten spelade lite trevande i skogen bofinkar finkade i busken och vårfloden flöt.

Helst skulle man nog haft överlevnadsdräkt på sig med extra flytförmåga.
Trots att landskapet är så flackt så forsar och strömmar det över allt. jag hade dessutom valt att gå ostigat och de gav det hela en extra dimension.


Snön har blivit löst flytande modd, något lättare att gå i än att pulsa. kalt på magen för en de förståsl.

Första tranorna sågs förra veckan och i helgen sågs första gladan på Öland för i år.
Får nu bara isarna släppa lite så kommer ejdersträcket i gång ordentligt. det är en av årets stora naturupplevelser. jag hoppas kunna återkomma med det längre fram.


Jakt torn för bäver eller?

I övrigt har äppelträden i trädgården fått sig en duvning med sekatör och såg. Jag försöker sänka dom ytterligare lite så de blir lätthanterliga. Det gäller att inte ta för mycket på en gång för då får man klippa vattenskott i evigheter nästa år.

Vi var nere i Gårdbyhamn på Lördagen och där var nerlusat med spöfiskare i hela bukten och runt utloppet till bäcken.
Det är fiskeförbud  500 meter åt vardera håll från utloppet räknat men ändå nöttes det på med drag och fluga.
En av fiskarna sa att vattentemperaturen låg på 0,8 grader så det behövs minst 3-4 grader till för att det ska vara tjänligt.
Det som är lustigt att spöfiskarna klagar på nätfiskarna och yrkesfiskarna och att de inte följer bestämmelserna, men sedan kan man tydligen skita i reglerna själv. Det är tråkigt.
MAN ÄR SIG SJÄLV NÄRMAST!
Förbudet är till för att skydda öringen i lekområdet (bäcken) men om man återsätter fisken är det väll inte tjuvfiske?
Ja jag vet inte.
Det ser också illa ut att en person som gjort sig till frontfigur för spöfisket och den nybildade fiskeföreningen på södra ön finns bland de aktiva ute i bukten.
Snälla rätta mig om jag har fel.
Dessutom klagar lokalbefolkningen på sportfiskarna men själva går de längs bäcken med ljuster eller stänger av hela ån med nät. (naturligtvis inte hela lokalbefolkningen) åtminstonde var det så för några år sedan. Man får hoppas att det har ändrat sig till det bättre. Det där verkar vara generationsbetingat.
Men mest klagar alla på fågelskådarna som bara står och glor på stranden. 


Tjuvfiskare eller? (OBS ej den sk. frontfiguren)

Dämmet i Färjestaden har varit välbesökt  av gräsänder och sothöns i vinter.
Det har till och med blivit populärt bland traktens dagis att gå dit och mata.
I helgen låg även några sångsvanar i dammen närmast köpstaden.


Dagens "grejj" är hämtad från Pasilinas "Livet är kort Rytkönen lång."
en gång sa han.
"När jag var yngre gillade jag inte Vodka eller Ryssar.
Vodka har jag sedemera lärt mig att fördra, men inte Ryssen."

Hej hej







Foto och illustration | |
Upp