GREPPET SLÄPPER

Söndag 28/3 2010
Nu har det verkligen hänt saker ute i naturen. Det mesta av snön är borta och till och med vårfloden har börjat sjunka undan ordentligt.
Nu är det hopp om livet igen. Såg första sädesärlan under dagen.
Tog mig ner till sundet i dag och njöt av ejdersträcker som inte var riktigt på högtryck men det pumpade på lite 30-50 flockar med jämna mellanrum.


Ejder från ett annat tillfälle.

Dessutom gick dom rätt högt.
Satt med kameran i högsta hugg beredd på vad som helst men chanserna till nått kanon skott uteblev.
Vid ett tillfälle såg jag rakt upp och såg en havsörn sväva över mig.
Upp med kameran och ser att batteriet precis var slut.
Lyckades suga ur det sista för en bild, men den blev inte bra. Se bara!



Medans jag bytte batterier dök det som vanligt upp flera fina möjligheter att plåta, om man haft en fungerande kamera vill säga.
Här kom nu fina flockar med småskrak, storskrak och knipor strykande längs stranden. Sångsvanar trumpetade förbi
fint belysta i medljus av den för tillfället fram stickasnde solen.
När så kameran var laddad igen så dog det av och återgick till det vanliga igen.

Varför är det ALLTID så?????

Ja ja alltså allt som vanligt och jag njöt ändå.
Jag såg isen som släpt från Smålandssidan och for mot min strand. Det ser ut att gå rätt sakta men när jag ser en av farledsbojarna hoppa och krumbukta och ser hur isen formligen forsar runt den förstår jag att det går rätt fort ändå.




I lä av sjöbodarna blev det ritigt behagligt.



Från ett sjödrama till några andra.

Sedan den 23 mars har 6 st fartyg blivit itsatta för pirater i och omkring Adenviken och indiska oceanen

Den 23/3 kapades det Bermudaflaggade lastfartyget Talca i Adenviken. Kapningen skedde 120 sjömil från den omanska kusten och 180 sjömil söder om Mazera. Talca var på en segling mellan Sokhna i Egypten och Busheir i Iran. Fartyget hade redan passerat den internationella transitkorridoren som patrulleras av EU Navfor, Nato och andra internationella styrkor, när det kapades. Ombord finns en besättning på 25 personer: 23 lankeser, en filippinare och en syrier.
   Fartyget, på 11.055 dwt, är ägt av ett bolag registrerat på Jungfruöarna.

   Tidigare på dagen kapades det Maltaflaggade lastfartyget Frigia i Indiska Oceanen. Attacken skedde 1,000 sjömil öster om den norra somaliska kusten. Fartyget var på en segling mellan Port Said till Kaousichang i Thailand när det kapades. Fartyget har en besättning på 21 personer; 19 turkar och två ukrainare.
   Fartyget, på 35.000 dwt, ägs av turkiska Garanti Finansal Kiralama.

   Ytterligare ett lastfartyg var nära att kapas under gårdagen. Panamaflaggade Almezaan attackerades 60 sjömil söder om Haradhere, fartyget var på en segling till Mogadishu. En privat inhyrd vaktstyrka ombord öppnade eld och lyckades avstyra kidnappningen. Den spanska fregatten Navarra kom senare och tog piraterna till fånga varav en dödades.




Navarra
Båda bilderna från nätet.

Den turkiska tankern M/V Ozay 5 blev bordad den 25/3 utanför Nigerias kust och piratena tog mobiler och pengar från besättningen. En av besättningen tryckte på en larmknapp, tumult utbröt och tre ur besättningen skadades.

Det Liberiaflaggade Container fartyget
M/V Africa Star "anfölls" den 25/3 av somaliska pirater. Man lyckades dock skrämma iväg dom efter att man öppnat eld.

Den Holländska kustfregatten HNLMS Tromp blev angripet av tre båtar med somaliska pirater som trodde att det var ett fraktfartyg den 24/3 När de upptäckt sitt misstag gav de sig i väg men Tromp sköt varningsskott och två av piraternas båtar blev förstörda (varningsskott??) och alla flydde i den kvarvarande båten.
Tidigare i månaden var det andra pirater som tog fel och gav sig på Tromp.
Långnäsa!         

Hittade tyvär ingen bild på den.

Återigen vill jag veta vad årstafrun gjorde för 199 år sedan.

"27e mars måndag. Vår son var ej eller mera inne hos oss, än han plägar vara, utan prefererade alltid Drängsällskapet framför vårt eller någon artig lecture."

Ut o njut

Foto och illustration | |
Upp