KONTRAST

Tisdag 12/7 2010

Som sagt 12 timmar efter mitt "bävervak" befinner jag mig på ett helt annat ställe, Stockhol City.
Kontrasten är påtaglig.



Den här platsen har naturligtvis också en själ. Inte bara folkvimmlet utan allt sammantaget, mornar kvällar nätter, sommar, vinter, folk och bilar. Öde i bland och knökfullt i bland. allt detta sätter sin prägel på platsen. För att känna platsens sanna själ krävs långtids iaktagande under alla tider på året och dygnet. Som ju alla platser kräver om man nu vill utröna dess själ.
Att bara iakta en plats under en tid på dygnet och kanske bara under en viss årstid ger ju bara en liten del av helheten.
Det är nog bara dom som bor eller har bott på en plats som känner dess själ på riktigt.



Vad vill jag ha sagt med det här svammlet då?
Vet inte.
Kanske bara vill visa att det finns många dimensioner att uppleva saker på och alla upplever det olika.
Även om jag ger mig in bland allt stimmande, med hatkärlek så kan det vara minst lika intressant att sitta med kameran i skuggan under tex skoglönnarna vid trappan på Sergelstorg och iaktta och fota sånt som dyker upp, som det är att sitta i ett djur och fågelrikt område.

Har ni tänkt på att det faktiskt står lönnar där. Det måste vara Stockholms mest förbisedda träd så centralt de nu än står. Antagligen för att hela torget öppnar upp sig just när man paserar dom och nog ser neråt torget i stället för uppåt.

Nåväl,
Det här är lite av vad jag såg den här dagen.




Gubbar


Varför så glad 


Plattan


Polare I


Vila


Turister?


Polare II


Glassplats


Samtal under överinseende


Polare III


Foto von Trapp


Syns jag?





På kulturhuset var det en utställning med fågelmålaren Lasse Jonsson och fotografen Brutus Östling i samma lokal.
Den var absolut sevärd och dessutom gratis.
Någon våning ner fanns en utställning av Fotografen Jens Assur. Jättebilder, fint belysta, fantastisk skärpa och förståss intressanta motiv.





Dagen avslutades i ett rätt välbsökt Rålambshovsparken med middag i gräset, kanon.




Parkteatern höll låda till välldigt mångas glädje.






Där fanns bland annat Lisbeth Sallander, Carola och Kungen.







Dagen efter blev det brygga och bad större delen av dan. Det var inte heller oävet.
Även där fanns individer att observera.




Ha det bra i värmen.
Hälsningar Kallebaatur






Foto och illustration | |
Upp