OS-INVIGNING, SNÖ OCH FÖRLISNING


En morgon förra veckan var så häftigt vacker med kölddimma. -10 grader och vindstilla.
Jag är glad att jag var ledig den dan och var ute med kamran en sväng.

Lördag 13/2 2010
OS invigningen var trevlig och intressant.
Efter som jag gärna deltar i historiska händelser när de händer, så valde jag att se direktsändningen som var mellan 03 och 06 i morse. Okay jag nickade till ibland för det var väll inte alltid högtryck.
Kul att se en invigning som inte promt ska visa att värdlandet nått en högteknologisk utveckling och har finkultur precis som alla andra länder, utom att man väljer att visa landets historia och då med utgångspunkt från ursprungsbefolkningen.
Skulle sverige ordna en sådan invigning har jag svårt att tänka mig att samerna skulle få synas mer än vid ett kort framträdande och knappast skulle man välja att visa speciellt mycket av vår folkmusik till exempel.
Efter som nu K Björkman och sverige "lyckats" så bra med melodifestivalen som koncept skulle han få vara med på ett hörn. Så i stället skulle vi få se nånn ABBA covers, Perelli, och bröderna Herreys för de är ju så jävla "världskända" och så skulle man nog visa en massa dansband för det är äkta svensk kultur det.
FAN, nu hamnade jag i melodifestivallbladder igen, förlåt.

Kul med OS i alla fall.



När jag sovit några timmar var det dags att skotta snö igen, mellan 10-15 cm kom i natt.
Som tur är, är snöskottning en av mina stora vinterhobbys. så det gör mig inget, tvärt om det gör mig bara gott.
i första hand gäller det ju att få fram matplatsen för fåglarna så man får sällskap till frukosten.
I dag var det min kära sambofru som skötte den biten och fåglarna var inte sena med att samlas.



Äpplena är slut nu så trastarna har börjat äta frön i stället och den lille rödhaken har överlevt så här långt. Det är egentligen otroligt. Tänk vad han/hon offrar sig för att få vara först på reviret i vår.
det blir mycket vintersnack och bilder här men det är just nu våran verklighet.







FLER DRUNKNADE DJUR

Jag läste i den förträffliga tidningen "Båtologen" som utges av Svenska KLUBB MARITIM.
Där stod en liten notis under kapitlet "förlisningar".
Det handlade om kreatursfartyget DANNY F II som den 17/12 2010 sjönk snabbt i ett oväder i östra Medelhavet.
Fartyget är från början en av Walleniusrederiets bilbåtar och byggt i Finland men nu var det Panamareggat och sålt till utlandet.
Danny F II la ikull under en storm och man sände nödrop och kaptenen bad alla att hoppa över bord. flytvästar var det visst dåligt med. Den brittiska kaptenen "valde" att gå till botten med båten.
Räddningsmanskapet var snabbt på plats och lyckades rädda ca 45 av den 83 man stora besättningen. De övriga omkom. men det är långt ifrån hela tragedin båten var också lastad med
10 224 får och 17 932 nötkreatur, alla dog.
Det som återigen förvånar mig är varför inte det här raporterats i svensk media?


Bilden på Danny F II är lånad från http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Danny_F_II och är tagen
av Robert Smith i Suezkanalen.

De här båtarna är välkända av sjöfolk som seglat på värmen. Man vill gärna inte ligga ankrad för nära dessa då stanken är outhärdlig samt att det ständig är kringlutna av döda djur som lämpas överbord.
På utländska sajter finn diskussioner om hur dessa transporter måste få ett slut men att pengarna styr det hela som så mycket annat.
Just att arabvärlden ska ha levande får för sin Halalslakt är något många reagerar starkt emot. Australien är att av de länder som exporterar mest får till området och många undrar hur ett så "modernt" land kan ha sånn här djurhantering.
Uppgifter om att 2-10 % av djuren dör under de flera månader långa transporterna.
När detta hände var det väll hela våra svenska grishistoria som gick för fullt i media.
Så vad är väll några Filipinska besättningsmänns liv och lite "muslimmat" mot några misskötta äkta svenska julskinkesvin?

INGET ÄR SVART ELLER VITT

Vad kan bli dagens "grejj"efter det här?
Den här kansker passar för bra
Dan Andersson,  "På havet"

Vi hade en styrman en gång uti barndomens dar,
en skäggig kapten var Gud Fader, en älskande far.
Nu äro vi ensamma här uti natten, o böljor, med er,
som sjunga om döden i kvällen när solen går ner.




Foto och illustration | |
Upp