Märkligt fynd II

Söndag 25/4
Helgen fick gå i fiskets tecken. Åkte ner på Lördagsmorgonen och kastade. Efter en timme högg det i och kampen började när fisken började närma sig land såg jag något stort ljust ute i vattnet. Den var rätt stor, 3-4 kg. Då, lika snabbt som det började så var det över. Öringen spottade ut kroken och drog. FAN!
Dessutom kämde jag att det var hål i stövlarna. Dagen var ingalunda förstörd. Det ska jävlas betydligt mer för att en fiskedag ska kallas misslyckad. Det är så skönt att bara komma ner till sjön.




Nå väl jag for hem och anslöt till ett par i tjejjbaletten som skulle till Kalmar. Där har jag nog inte varit på över ett år. Så det var lite kul att se folk (ett tag).
Nya vassa trekrokar á 13 kronor stycket ett nytt drag (snapps branndgul/svart) och nya stövlar (Tretorn Setter) inhandlades, senn var jag klar och ville hem.

I dag söndag bar det ner igen. Kavlungt och ofantligt vackert. Det är konstigt att man aldrig ser folk ute så tidigt när det är som finast egentligen. det är inte förrän framåt 9 tiden som gubbarna börjar stöka i båtarna eller att någon uppskrämmd hundägare kan ses skrota runt i sjölandet. Spå fiskarna brukar dyka upp, ytterligare en timme senare också.
Växlade fiske och att passa sträck med kameran, en kombination av två mycket roliga sysselsättningar. mitt i det lungna och vackra. Snacka om att  ladda batterierna inför veckan.
Näpp, ingen fisk trotts vassa krokar men det gjorde inte så mycket.


Enda sällskap jag hade var av dessa två fartyg

Tyskflaggade Timbus, som kör för södra skogsägarna på väg till Jättersön (Norrlandskusten ?)
Byggd i tyskland 1999. Ses ofta i sundet.


Svenske Via på väg till Kalmar. Hittar konstigt nog ingen ínfo om henne.

När jag åkte hem från sjön i lördags såg jag en kråka i en trätopp- den satt lite väl upprätt och stilla tyckte jag men tänkte inte mer på det.



När jag åkte hemmåt i söndags så satt den kvar på samma ställe.
Detta måste kollas så jag tog kameran och gick fram till trädet.
Ja, det stod verkligen inte rätt till. Kråkan hade fastnat med huvudet i en klyka och troligen brutit nacken i sina försök att komma loss.



jag är ledsen att det blir så mycket döda djur i den här bloggen men tydligen har jag någon slags förmåga att hitta på dom.
jag fortsatte hemåt men stannade på ett ställe jag aldrig stannat på tidigare. jag gick från vägen ca 100 meter och gick rakt på ett litet vattenhål med klart vatten och ca 1 meter djupt.



jag tänkte på grodor, för det låg lite romklumpar där, men jag så vatten ödlor och de var nog de största jag har sett.



De var ganska svårfotade. De dök upp i ytan i bland och hämtade luft. Det gick ganska fort.


"måste ha luft"


Har ni sett ett vattenödlevak förut?

När jag komm hem så möttes jag av sädesärlan som bor i ett hål på garagetaket.
Den kan vara lite grinig när vi inte klipper gräset tillräckligt kort när dom har ungar.
Det blir väll jobbigt och lyfta på benen när flugorna ska tas springande kan jag tro.
Fina är dom i alla fall.



Dagens "grejj" blir återigen ur Årstafruns dagbok. 1796 den 25/4

" Måndag. Så väl Törnrosor som Chessminhäckar planterades nu i sin ordning framför sals-fönstren. I dag mot aftonen brillerade påfogeln länge med sin vacke solfjeder, och sluteligen trampade han, det jag af påfoglar tillförne aldrig sett.
Jag skrev om aftonen, men gäspade eländigt klockan 12."

Jag med.





Foto och illustration | |
Upp