BATALJ I HAGEN

3/4 Lördag.

För ett par dagar sedan körde jag med bilen längs en sten mur på östra sidan. Plötsligt ser jag något i ögonvrån som hoopar upp bakom muren och försvinner lika fort igen.
Jag stannar vevar ner rutan backar till baks och tar fram kameran och sitter på helspänn.
Plötsligt händer det igen och jag trycker av. Jag var tvungen att kolla i kameran innan jag förstod vad det var.


En fasan, men vad höll den på med?

Jag avvaktade och plötsligt hoppade två fasantuppar upp.
Normalt är ju fasaner ganska skygga av sig men de här var aldeles för upptagna av varandra för att vilja bry sig om mig.
Efter ett tag flyttade de sig lite utåt i hagen så jag kunde se dom hela tiden.
Satte kameran på serietagning och var beredd.






Sorry glömde ta bort tagtråden på den här bilden,

De höll nog på i 5-10 minuter (vem kollar på klockan när men får se sånt här)
Sedan tog en till flykten och den andra for efter.
Det är sånna här saker som får en att fortsätta att spana och snoka i markerna och ha kameran med sig mest hela tiden.

på kvällen när jag var ute med hunden i den fina vårkvällen hittade jag ett aldeles nyligen död bastbock. Jag fick gå fram och peta på den för att vara säker på att den inte levde.
Rigor mortis hade ännu ej inträffat.



Den låh långt i från någon bilväg och såg inte skadad ut.
Jag misstänker att den inte klarat av kostombytet när all snön försvann.
De är tydligen känsliga för hö om de inte ätit det på ett tag.
Taskigt att klara sig igenom hela denna vinter och duka under nu.
jag hedrar honom med en bild från förra maj. Kanske det är samma bock.

 

Hur många såg filmen "Home" på Långfredagen.
Nä jag tänkte nog det.
Det är en ny gjord dokumentär av filmaren Yann Arthus-Bertrand om jorden, dess utvevkling och mäniskans påverkan på miljö och klimat.
Det är helt otroliga filmscener och det mesta är filmat från luften i 50 länder.
Det borde vara allas skyldighet att titta på den och tänka efter lite.
Varför sänder man den i kanal 4 fakta kl 18,15 på långfredagen när alla har röven full med annat?
Min konspirationsteori är att det är alldeles för starkt material och fakta att släppa på bästa sändningstid, det skulle kunna påverka den stora massan för mycket för att det skulle vara nyttigt för maktstrukturen i landet (och världen).
Nu är den visad.
Såg du den inte så gör det. Det går inte att skylla på att den inte visas mer.
Den finns på Youtube, och här är länken.

Här är trailern  http://www.youtube.com/watch?v=G8IozVfph7I    Tyvärr med spansk text men kolla ändå

Här är hela filmen   http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU&feature=related  1tim och 33 min.

Titta och njut eller förfäras. det är dagens "grejj"




Foto och illustration | |
Upp